한국은행 통화정책 수단에 대한 게시글들에 대해서 번역 연습을 해보았습니다. 매일 매일 번역 공부하기 입니다.
1. Open market operation
Open market operation is the most representative monetary policy tool by the Bank of Korea to affect the amount of money or interest rates circulated on the market by buying and selling securities such as government bonds to financial institutions in the financial market.
First of all, the Bank of Korea is encouraging the call market's ultra-short-term interest rate (call rate), which adjusts temporary funds and shortages between financial institutions through open market operation, not to deviate significantly from the Bank of Korea's standard interest rate level. In addition, the Bank of Korea also performs a function to stabilize the financial market by expanding and supplying liquidity to the market by utilizing open market operations in case of financial instability.
The Bank of Korea's open market operation consists of three representative forms: securities trading, currency stabilization securities issuance and redemption, and currency stabilization accounts.
Securities trading refers to the supply or recovery of funds by trading government bonds, etc. When the Bank of Korea purchases securities in the financial market, the corresponding liquidity (main currency) is supplied to the market, and on the contrary, when the securities held are sold, the corresponding liquidity (main currency) is recovered. The Bank of Korea's securities subject to trading are limited to government bonds, government bonds, and other securities determined by the Monetary Policy Committee in consideration of the efficiency of open market operation and credit risk of the target securities. Other securities subject to trading include currency stabilization securities, and after the Lehman crisis in September 2008, the target securities were temporarily expanded to (08.11.7~09.11.6) to ease the credit crunch.
Note: 1)
Bank bonds and some special bonds (bonds issued by Korea Land Corporation, Korea Housing Corporation, Small and Medium Business Promotion Corporation, bonds issued by Korea Housing Finance Corporation, and mortgage bonds)
Types of securities trading include Outright Sales and Pursuit and Repurchase Agreements (RP) that buy back or resell securities after a certain period of time. Simple trading is limited because liquidity can be permanently supplied or recovered and directly affect long-term market interest rates, and securities trading is centered on RP transactions (usually seven days). In addition, the revision of the Bank of Korea Act in August 2011 made it possible to lend securities, improving the efficiency of liquidity control by flexibly expanding the size of the sale of repurchase agreements, and effectively responding to financial market instability such as a tight bond market.
In addition, monetary stabilization securities are debt certificates issued by the Bank of Korea, and when the bank issues bond, market liquidity (the main currency) is absorbed, because the maturity of the securities is relatively long, they are used as a key liquidity control means for the policy effect to continue during that period.
Meanwhile, the monetary stabilization account, which has been in use since October 2010, is a market-friendly fixed-term deposit bidding system, mainly used as a means of fine-tuning the reserve funds and responding to unexpected changes in the reserve supply and demand
1. 공개 시장 운영
공개시장운영이란 한국은행이 금융시장에서 금융기관을 상대로 국채 등 증권을 사고팔아 시중에 유통되는 화폐의 양이나 금리 수준에 영향을 미치려는 가장 대표적인 통화정책 수단이다.
먼저 한국은행은 공개시장운영을 통해 금융기관간 일시적인 자금과부족을 조정하는 콜시장의 초단기금리(콜금리)가 ‘한국은행 기준금리’ 수준에서 크게 벗어나지 않도록 유도하고 있다. 이와 함께 한국은행은 금융불안시 공개시장운영을 활용하여 시중에 유동성을 확대 공급하는 등 금융시장 안정을 도모하는 기능도 수행한다.
한국은행의 공개시장운영은 증권매매, 통화안정증권 발행·환매, 통화안정계정 예수 등 세 가지 대표적인 형태로 이루어진다.
증권매매는 국공채 등을 매매하여 자금을 공급하거나 회수하는 것을 말한다. 한국은행이 금융시장에서 증권을 매입하면 이에 상응하는 유동성(본원통화)이 시중에 공급되며, 반대로 보유 증권을 매각하면 이에 상응하는 유동성(본원통화)이 환수된다. 한국은행의 매매대상 증권은 공개시장운영의 효율성과 대상증권의 신용리스크를 감안하여 국채, 정부보증채, 금융통화위원회가 정하는 기타 유가증권으로 제한되어 있다. 매매대상 기타 유가증권에는 통화안정증권이 포함되며, 2008년 9월 리먼사태 이후 신용경색 완화를 위해 대상증권을 한시적(08.11.7~09.11.6)으로 확대1) 한 바 있다.
- 주 : 1)은행채 및 일부 특수채(한국토지공사·대한주택공사·중소기업진흥공단이 발행한 채권, 한국주택금융공사가 발행한 사채 및 주택저당채권)
증권매매의 종류에는 단순매매(Outright Sales and Purchases)와 일정기간 이후 증권을 되사거나 되파는 환매조건부매매(RP; Repurchase Agreements)가 있다. 단순매매는 유동성이 영구적으로 공급 또는 환수되어 장기 시장금리에 직접적인 영향을 줄 수 있기 때문에 제한적으로 활용되며, 증권매매는 RP 거래(통상 7일물)를 중심으로 이루어진다. 또한 2011.8월 한국은행법 개정으로 증권대차가 가능해짐에 따라 환매조건부매매 매각규모의 탄력적 확대를 통한 유동성 조절의 효율성 제고는 물론 채권시장 경색 등 금융시장 불안시 효과적인 대응도 가능해졌다.
또한 통화안정증권은 한국은행이 발행하는 채무증서로서 당행이 채권을 발행하면 시중 유동성(본원통화)이 흡수되는데, 증권의 만기가 비교적 길기 때문에 그 기간 동안 정책효과가 지속되는 기조적인 유동성 조절 수단으로 활용된다.
한편 2010.10월 이후 활용되고 있는 통화안정계정은 시장친화적 방식의 기간부 예금입찰 제도로서, 주로 지준자금의 미세조절 및 예상치 못한 지준수급 변동에 대응하는 수단으로 활용되고 있다
2. A credit/reception system
The central bank's Yeosu New System is a policy tool by which the central bank loans or deposits individual financial institutions (financial institutions are limited to bank financial institutions under the Bank of Korea Act). Traditionally, the central bank's monetary policy measures have meant an open market operation and a loan system along with the payment reserve system. Recently, however, the central bank's lending system has evolved into a new Yeosu system as many central banks have introduced a standing facility that allows them to repay temporary surplus funds along with temporary shortfall loans to individual financial institutions.
In March 2008, the Bank of Korea also expanded and reorganized the previous central bank loan system to the Yeosu New System by introducing a new fund adjustment loan and fund adjustment deposit.
Currently, the Bank of Korea's loan system is operated on a regular basis, including "money adjustment loans" that support shortfall funds generated during the supply and demand process of financial institutions, "financial brokerage support loans" that support financial institutions' financial intermediary functions, and "middle-party loans" that support temporary shortfall funds needed for daily payments and settlements until the end of payment on the same day. These loans can be executed in the form of bill re-discounts or securities collateral loans, and types of collateral include credit securities, government bonds, and currency stabilization securities acquired by financial institutions through loans.
In addition, the Bank of Korea may make emergency loans to financial institutions whose liquidity has deteriorated due to imbalances in financing and management under the Bank of Korea Act and may implement special loans to for-profit companies other than financial institutions if serious difficulties arise or are likely to arise from financial institutions.
Meanwhile, the Bank of Korea operates a "fund adjustment deposit" system that allows financial institutions to deposit surplus funds generated during the supply and demand process.
2. 여신 / 수신제도 현황
중앙은행의 여수신제도는 중앙은행이 개별 금융기관(한국은행법상 금융기관은 은행금융기관으로 한정됨)을 상대로 대출을 해 주거나 예금을 받는 정책수단이다. 전통적으로 중앙은행의 통화정책 수단은 공개시장운영, 지급준비제도와 함께 대출제도를 의미하였다. 그러나 최근 들어 많은 중앙은행들이 개별 금융기관을 상대로 한 일시적 부족자금 대출과 함께 일시적 여유자금을 예수할 수 있는 대기성 여수신제도(standing facility)를 도입하면서 중앙은행의 대출제도는 여수신제도로 발전되었다.
한국은행도 2008년 3월 대기성 여수신제도인 자금조정대출과 자금조정예금을 새롭게 도입함으로써 이전의 중앙은행 대출제도를 여수신제도로 확대·개편하였다.
현재 한국은행이 상시적으로 운용하고 있는 대출제도에는 ① 금융기관의 자금수급 과정에서 발생한 부족자금을 지원하는 ‘자금조정대출’, ② 금융기관의 중소기업 등에 대한 금융중개기능에 필요한 자금을 지원하는 ‘금융중개지원대출’, ③ 금융기관의 일중 지급·결제에 필요한 일시적인 부족자금을 당일 결제마감시까지 지원하는 ‘일중당좌대출’ 등이 있다. 이들 대출은 어음재할인 또는 증권담보대출의 형태로 실행될 수 있으며, 담보의 종류에는 금융기관이 대출로 취득한 신용증권, 국공채, 통화안정증권 등이 있다.
이밖에도 한국은행은 「한국은행법」에 의거 자금조달 및 운용 불균형 등으로 유동성이 악화된 금융기관에 대한 긴급여신을 할 수 있으며, 금융기관으로부터의 자금조달에 중대한 애로가 발생하거나 발생할 가능성이 높은 경우 금융기관이 아닌 영리기업에 대하여도 특별대출을 실행할 수 있다.
한편 한국은행은 금융기관이 자금수급 과정에서 발생한 여유자금을 예치할 수 있는 "자금조정예금" 제도를 운용하고 있다.
3. Fund-adjusted loans and funds-adjusted deposits
The fund adjustment loan and fund adjustment deposit system have been introduced and implemented since March 2008 as a standing facility that allows financial institutions to borrow or deposit deficiencies or surplus funds from the Bank of Korea.
Financial institutions that can use funds-adjusted loans and funds-adjusted deposits are limited to financial institutions subject to the Bank of Korea's standard deposit, and the maturity of loans and deposits is one day.
The interest rates applied to funds-adjusted loans and funds-adjusted deposits are to be determined by adding or subtracting 50 basis points from the Bank of Korea's base rate, respectively. However, in the case of funds adjustment loans, if the Bank of Korea's base rate is less than 1%, an interest rate equivalent to twice the Bank of Korea's base rate is applied. Accordingly, the loan and deposit rates also play a role in preventing the call rate from excessively deviating from the base rate in the call market that resolves short-term funds and shortages between financial institutions.
Meanwhile, the Monetary Policy Committee can adjust the loan and deposit rates to the base rate level and extend the loan maturity by up to three months, if deemed necessary to ensure that the financial market functions smoothly.
3. 자금조정대출과 자금조정예금
자금조정대출과 자금조정예금 제도는 금융기관이 자금수급 과정에서 발생한 부족자금이나 여유자금을 한국은행으로부터 차입하거나 한국은행에 예치할 수 있는 대기성 여수신제도(standing facility)로서 2008년 3월 이후 도입·시행되었다.
자금조정대출과 자금조정예금을 이용할 수 있는 금융기관은 한국은행의 지준예치대상 금융기관에 한하며 대출 및 예금의 만기는 1일이다.
자금조정대출과 자금조정예금에 적용되는 금리는 각각 한국은행 기준금리에서 50bp를 가감하여 결정하도록 되어 있다. 다만, 자금조정대출의 경우 한국은행 기준금리가 1% 미만인 경우에는 한국은행 기준금리의 2배에 해당하는 금리를 적용한다. 이에 따라 동 대출 및 예금 금리는 금융기관간 단기자금 과부족을 해결하는 콜시장에서 콜금리가 기준금리로부터 과도하게 벗어나지 않도록 하는 역할도 수행한다.
한편 금융통화위원회는 금융시장이 기능을 원활히 수행하도록 하는 데 필요하다고 인정할 경우, 동 대출 및 예금 금리를 기준금리 수준까지 조정할 수 있으며 대출 만기를 3개월까지 연장할 수 있다.
4. Financial brokerage support loan
Financial brokerage support loans are a system that provides low-interest funds from the Bank of Korea according to the bank's SME loan performance within the limits set by the Financial Monetary Commission in consideration of financial economic conditions, SMEs, and regional financial trends.
The Monetary Policy Committee adjusts the limit of financial intermediary support loans from time to time if necessary in consideration of monetary trends, small and medium-sized enterprises, and regional financial trends, and the Bank of Korea governor allocates and operates within the limit. The interest rate for financial intermediary support loans is generally applied at a lower level than the base rate to enhance the incentives of banks to handle SME loans, and the loan maturity is operated every month.
4. 금융중개지원대출
금융중개지원대출은 금융통화위원회가 금융경제상황과 중소기업 및 지역 금융동향 등을 감안하여 정한 한도 범위 내에서 은행의 중소기업대출 실적 등에 따라 한국은행의 저리자금을 지원하는 제도이다.
금융중개지원대출의 한도는 통화동향과 중소기업 및 지역 금융동향 등을 감안하여 금융통화위원회가 필요시 수시 조정하고 있으며 한국은행 총재는 동 한도 내에서 배정하여 운용하고 있다. 금융중개지원대출 금리는 은행의 중소기업대출 취급유인을 제고하기 위하여 일반적으로 기준금리보다 낮은 수준을 적용하고 있으며 대출만기는 1개월 단위로 운용되고 있다.
5. A one-day loan
The one-day account loan was introduced in September 2000 to facilitate financial transactions between financial institutions and between companies through financial institutions by supporting temporary payment shortfalls in financial institutions that occur during business hours on the same day.
A financial institution that can receive a centralized loan must be subscribed to the Bank of Korea's financial network as a financial institution subject to the Bank of Korea's standard deposit. On the other hand, financial institutions must repay the day-to-day loans borrowed on that day by the end of the fund transfer to repay the day-to-day loans of the Bank of Korea's financial network, otherwise, the outstanding amount will be converted into a fund adjustment loan.
In principle, the Bank of Korea does not collect interest on single-party loans. However, in order to prevent financial institutions' excessive dependence on the loan from increasing their payment risk, they receive a certain level of interest* on the portion exceeding a certain percentage of their equity capital.
* For single-day loans exceeding 25% of financial institutions' equity capital, the interest rate (lowest interest rate is 0%) is applied after deducting the unsecured next-day call rate from the 3-year treasury bond distribution rate during the month at the end of the previous quarter.
5. 일중당좌대출
일중당좌대출은 당일 영업시간중 발생하는 금융기관의 일시적인 지급결제 부족자금을 지원함으로써 금융기관간 자금거래 및 금융기관을 통해 이루어지는 기업간 자금거래의 원활화를 도모하기 위해 2000년 9월 도입하였다.
일중당좌대출을 받을 수 있는 금융기관은 한국은행의 지준예치대상 금융기관으로서 한은금융망에 가입하고 있어야 한다. 한편 금융기관은 한은금융망의 일중당좌대출 상환을 위한 자금이체 종료시각까지 그 날 차입한 일중당좌대출을 상환하여야 하며, 그렇지 못한 때에는 미상환금액을 자금조정대출로 전환하게 된다.
한국은행은 일중당좌대출에 대해 원칙적으로 이자를 징수하지 않고 있다. 다만 동 대출에 대한 금융기관의 과도한 의존으로 결제리스크가 커지는 것을 방지하기 위하여 자기자본의 일정 비율을 초과하는 부분에 대해서는 일정 수준의 이자*를 받고 있다.
* 금융기관 자기자본의 25%를 초과하는 일중당좌대출에 대해서는 직전분기 말월중 3년물 국고채 유통수익률에서 무담보 익일물 콜금리를 차감한 금리(최저금리는 0%)를 적용하고 있다.
6. A special loan
In accordance with the Bank of Korea Act, the Bank of Korea may provide special loans not only to financial institutions but also to for-profit companies in an emergency. Special loans include emergency loans to financial institutions (Article 65 of the Act) and loans to commercial enterprises (Article 80 of the Act).
Emergency loans to financial institutions may be implemented with the approval of four or more members of the Monetary Policy Committee in the event of an emergency. In this case, assets temporarily qualified may also be secured. The Bank of Korea Act limits the emergency reason to cases where it is recognized that the liquidity of financial institutions deteriorates due to imbalances in financing and operation and that a temporary shortage of funds paid by financial institutions due to failures in computerized information processing organizations and other accidental accidents will cause significant disruption to the performance of their duties.
Credit to for-profit companies may be provided to for-profit companies, such as those who operate the financial industry as non-financial institutions (non-bank financial institutions), with the approval of at least four members of the Monetary Policy Committee, if significant difficulties arise or are likely to arise from financing from financial institutions, such as a significant contraction in credit offerings from financial institutions. A commercial enterprise that receives the loan must comply with the conditions specified by the Monetary Policy Committee
6. 특별대출
한국은행은 「한국은행법」에 의거 비상시에는 금융기관은 물론 영리기업에 대해서도 특별대출을 할 수 있다. 특별대출에는 금융기관에 대한 긴급여신 (법 제65조)과 영리기업에 대한 여신 (법 제80조)이 있다.
금융기관에 대한 긴급여신은 긴급한 사유 발생시 금융통화위원회 위원 4인 이상의 찬성으로 실행될 수 있다. 이 경우 임시로 적격성을 부여한 자산도 담보로 할 수 있다. 한국은행법은 동 긴급 사유를 ① 자금조달 및 운용의 불균형 등으로 금융기관의 유동성이 악화된 경우, ② 전산정보처리조직의 장애, 기타 우발적 사고 등으로 인하여 금융기관 지급자금의 일시적 부족이 발생함으로써 업무수행에 현저한 지장이 초래될 것으로 인정되는 경우로 한정하고 있다.
영리기업에 대한 여신은 금융기관의 신용 공여가 크게 위축되는 등 금융기관으로부터의 자금조달에 중대한 애로가 발생하거나 발생할 가능성이 높은 경우 금융통화위원회 위원 4인 이상의 찬성으로 금융기관이 아닌 자로서 금융업을 영위하는 자(비은행금융기관) 등 영리기업에 대하여 실시될 수 있다. 동 여신을 받는 영리기업은 금융통화위원회가 지정하는 조건을 준수하여야 한다
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